Zarządzanie projektem

Zarządzanie projektem

Instytucjonalnym Koordynatorem Projektu Nowoczesne Materiały i Innowacyjne Metody dla przetwarzania i monitorowania Energii MIME jest Instytut Fizyki Polskiej Akademii Nauk (http://www NULL.ifpan NULL.edu NULL.pl/) w Warszawie.

Zarządzanie projektem realizowane jest w oparciu o Umowę o powołaniu Konsorcjum. Dokument ten reguluje wszystkie aspekty administracyjne i prawne aspekty działania. Jest on umieszczony na stronie internetowej projektu, w domenie ograniczonego dostępu.

Celem prawidłowej realizacji zadań i efektywnego zarządzania Projektem jego realizatorzy działają w oparciu o strukturę organizacyjną zilustrowaną na poniższym rysunku.

System zarządzania Projektem zakłada dwupoziomową strukturę organizacyjną, w której zasadniczymi organami są: Rada Projektu na poziomie strategicznym oraz Koordynator Projektu i Komitet Wykonawczy Projektu na poziomie operacyjnym. Są one wspierane przez Pełnomocnika d.s. Wdrożeń oraz Biuro Projektu zapewniające obsługę organizacyjno-administracyjną i prawną Rady i Koordynatora.

Poniżej przedstawiamy rolę i tryb działania poszczególnych komórek organizacyjnych.

Rada Projektu

Pełni nadzór nad realizacją Projektu w sprawach

  • oceny postępu prac i ich zgodności z harmonogramem,
  • modyfikacji planu prac w przypadkach uzasadnionych nowymi zdobyczami wiedzy światowej czy też nowymi priorytetami/trendami,
  • dystrybucji środków finansowych do uczestniczących instytucji,
  • rozwiązywania potencjalnych konfliktów wewnętrznych,
  • zarządzania projektem w powiązaniu z działalnością Komitetu d.s. Wdrożeń.

Rada Projektu ma w swym składzie następujących członków:

  1. Prof. dr hab. Jacek Kossut – Przewodniczący Rady,
  2. Prof. dr hab. Leszek Sirko, Dyrektor IF PAN,
  3. Mgr inż. Zbigniew Poznański, Dyrektor ITE,
  4. Prof. dr hab. inż. Tadeusz Szmuc, Prorektor AGH d.s. Współpracy,
  5. Prof. dr hab. inż. Jerzy Lis,
  6. Prof. dr hab. Andrzej Suchocki, koordynator Projektu.

Rada Projektu działa zgodnie z poniższymi zasadami.

  • spotkania Rady Projektu odbywają się każdorazowo i bezpośrednio po spotkaniach technicznych realizatorów Projektu,
  • decyzje Rady Projektu są poddawane głosowaniu i podejmowane większością głosów, przy czym każda z uczestniczącej instytucji ma jeden głos oraz prawo votum separatum.

Koordynator

Koordynator Projektu MIME sprawuje nadzór nad realizacją projektu, a w jego kompetencjach leżą w szczególności:

  • koordynacja działań pomiędzy realizatorami Projektu i instytucją nadzorującą,
  • odpowiedzialność za przygotowanie rozliczeń kosztów finansowania projektu,
  • monitorowanie i raportowanie wyników projektu,
  • organizowanie regularnych spotkań partnerów zgodnie z uzgodnionym wcześniej terminarzem,
  • natychmiastowe informowanie instytucji nadzorującej projekt o ewentualnych odstępstwach od harmonogramu lub jakichkolwiek zmianach warunkujących osiągnięcie planowanych wyników,
  • działania mediacyjne w przypadku konfliktów wewnętrznych,
  • odpowiedzialność za przygotowanie i przedstawienie Raportów kwartalnych, rocznych i Raportu Końcowego w odniesieniu do kamieni milowych, wyników cząstkowych i wyniku końcowego,
  • organizowanie spotkań Rady Projektu oraz spotkań Technicznych Projektu oraz protokołowanie przebiegu tych spotkań,
  • nadzór nad portalem internetowym projektu.

Z uwagi na wielkość i charakter projektu przewiduje się również powołanie zastępcy Koordynatora Projektu.

Komitet Wykonawczy Projektu

Tworzą go liderzy Pakietów Zadaniowych i kierownicy Zadań, a przewodniczy mu Koordynator Projektu. Rolą Komitetu jest skoordynowany nadzór nad poprawną realizacją celów projektu, w tym monitorowanie sprzężenia zwrotnego pomiędzy poszczególnymi zadaniami oraz osiągnięciem kamieni milowych i wyników cząstkowych.

Komitet Wykonawczy Projektu ma w swym składzie następujących członków:

IF PAN: Prof. dr hab. Marta Cieplak, Prof. dr hab. Marek Godlewski; Prof. dr hab. Grzegorz Karczewski, Prof. dr hab. Andrzej Mycielski, Prof. dr. hab. Tomasz Story, Doc. dr hab. Andrzej Wiśniewski; doc. dr hab. Andrzej Szewczyk;
ITE: Prof. dr hab. Anna Piotrowska, dr inż. Eliana Kamińska, dr inż. Wojciech Słysz, dr. inż. Michał Cież;
AGH: Prof. dr hab. inż. Janina Molenda.

 

Pełnomocnik d.s. Wdrożeń

Pełni rolę doradczą dla Rady Projektu w kwestiach zarządzania wiedzą, ochrony własności intelektualnych, upowszechniania i komercjalizacji wyników projektu. Z uwagi na to, że nadrzędnym projektu jest ochrona i eksploatacja wartości intelektualnych, sprawy patentów, licencji i w ogólności zarządzania wiedzą są stałym punktem programu spotkań Rady Projektu. Pełnomocnik ds. wdrożeń jest odpowiedzialny za procedury związane z ochroną własności intelektualnej i ich przestrzeganie.

Pełnomocnik d.s. Wdrożeń jest powoływany decyzją Rady Projektu i nawiązuje kontakty z ekspertami i ewentualnie przedstawicielami biznesu zainteresowanymi proponowanymi rozwiązaniami technologicznymi opracowanymi w trakcie wykonywania projektu. W jego skład wchodzą eksperci z dziedziny technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych oraz przedstawiciele biznesu. Pełnomocnik ds. wdrożeń uczestniczy w spotkaniach Komitetu Wykonawczego Projektu, oraz – w razie potrzeby – w spotkaniach Rady Projektu. Pełnomocnik jest odpowiedzialny za przygotowanie procedur i zaleceń dla Rady Konsorcjum w kwestiach eksploatacji i upowszechniania wyników projektu, takich jak

  • ustalenie i ocena realizacji Planu wdrożeń i upowszechniania wyników,
  • uczestnictwo w działaniach związanych z publikowaniem, ochroną własności intelektualnej i rozpowszechnianiem wyników,
  • identyfikowanie obszarów, które mogą być przedmiotem ochrony własności intelektualnej i rozpowszechniania wyników,
  • doradztwo w sprawach negocjowania praw dostępu i licencji,
  • doradztwo w sprawach nowych projektów z udziałem MŚP.

Zasady logistyczne

W zarządzaniu projektem przyjęto następujące zasady:

  • Spotkania Techniczne wszystkich realizatorów Projektu odbywają się corocznie. Organizowane są przez koordynatora projektu po wcześniejszym uzgodnieniu dokładnego terminu i programu. W czasie spotkania liderzy pakietów zadaniowych sprawozdają postęp prac w poszczególnych zadaniach, ze szczególnym uwzględnieniem kamieni milowych i wyników cząstkowych oraz skwantyfikowanych wskaźników realizacji celów i wskaźników rezultatów. Spotkania odbywają się rotacyjnie w każdej instytucji uczestniczącej w projekcie, z zachętą udziału całego personelu badawczego zaangażowanego w realizację projektu. Wcześniejsze zaproszenia są przesłane do instytucji zewnętrznych nadzorujących projekt,
  • co 6 miesięcy odbywają się Spotkania Koordynacyjne Komitetu Wykonawczego Projektu. Organizowane są przez koordynatora projektu, po wcześniejszym uzgodnieniu dokładnego terminu i programu. W czasie spotkania liderzy pakietów zadaniowych sprawozdają postęp prac w poszczególnych zadaniach, ze szczególnym uwzględnieniem kamieni milowych i wyników cząstkowych oraz skwantyfikowanych wskaźników realizacji celów i wskaźników rezultatów,
  • każdy Pakiet Zadaniowy (PZ) jest koordynowany przez Lidera PZ, odpowiedzialnego za monitorowanie zaplanowanych w pakiecie zadań oraz terminowe dostarczenie wyników cząstkowych,
  • Liderzy PZ przekazują pisemne streszczenia z postępu prac do Koordynatora Projektu oraz do uczestników spotkań Technicznych,
  • całość wyników ze wszystkich PZ jest przedmiotem Raportów Cząstkowych, Raportów Rocznych i Raportu Końcowego,
  • do obowiązków Lidera PZ należy poinformowanie Rady Konsorcjum o ewentualnych poślizgach w terminowym dostarczaniu wyników cząstkowych i kamieni milowych.

Biuro konsorcjum

Kierownik projektu: Prof. dr hab. Andrzej Suchocki
Zastępca Kierownika: Prof. dr hab. Grzegorz Karczewski
Pełnomocnik d.s. wdrożeń: Doc. dr hab. Andrzej Wiśniewski

Pracownicy biura:

Mgr Krzysztof Mialik (lider grupy administracyjnej)
Mgr Iwona Kaniecka
Mgr inż. Maciej Zajączkowski (odpowiedzialny za promocję)
Mgr Martyna Cinak
Mgr Agnieszka Jędrzejewska
Ewa Zielińska

Comments are closed.