AKCJA POPULARYZACYJNO-DYDAKTYCZNA WYKŁADY- LEKCJE- ZWIEDZANIE |
Uprzejmie zawiadamiamy, że w tym semestrze wykłady z fizyki dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, organizowane przez Instytut Fizyki PAN od roku 1991 i Szkołę Nauk Ścisłych (od 1993 r.), będą kontynuowane w następujących terminach: 16 października 2000 r. CZY ZBLIŻAMY SIĘ DO GRANICY MINIATURYZACJI PRZYRZĄDÓW ELEKTRONICZNYCH? W wykładzie podjęte zostanie zagadnienie barier, które mogą zahamować obecny postęp na drodze przetwarzania, magazynowania i przesyłania informacji. Ponieważ postęp ten w znacznej mierze wynika ze zmniejszania rozmiarów przyrządów elektronicznych, omówione zostaną metody otrzymywania małych oporników i małych kondensatorów oraz zjawiska fizyczne, które wpływają na ich własności, w tym ziarnistość ładunku elektrycznego i kwantowa natura ruchu elektronów. Przesłaniem wykładu będzie przekonanie, że zjawiska te mogą przyspieszyć dalszy rozwój nanotechnologii informatycznych, ale ich wykorzystanie wymaga konstrukcji układów elektronicznych o nowych zasadach działania.
23 października 2000 r.
STUDNIE, DRUTY I KROPKI KWANTOWE ? JAK I PO CO JE ROBIĆ ? Wykład wyjaśni zasadę budowy i fizyczne podstawy działania półprzewodnikowych struktur o nanometrowych wymiarach, w których dochodzą do głosu kwantowe własności elektronów w ciele stałym a decydującą rolę odgrywa ograniczenie ich ruchu do dwóch lub jednego kierunku, lub też całkowita ich lokalizacja. Dlaczego takie struktury są ciekawe dla fizyków, a także elektroników. Co to jest metoda epitaksji z wiązek molekularnych i co to jest litografia. 6 listopada 2000 r.
LASERY - ICH HISTORIA I FIZYKA Na wykładzie opowiemy, jak
doszło do odkrycia laserów i omówimy ich działanie na przykładzie lasera
He-Ne. Pokazane będą podstawowe doświadczenia ilustrujące własności fizyczne
laserowego promieniowania - dyfrakcja, interferencja, zapis i przekazywanie
informacji na odległość oraz inne.
20 listopada 2000 r.
DOŚWIADCZENIA Z MECHANIKI W trakcie wykładu omawiane będą w oparciu o doświadczenia pokazowe następujące zagadnienia z zakresu mechaniki:
4 grudnia 2000 r.
JAKIE INFORMACJE O OTACZAJĄCYM NAS MIKRO- I MAKROŚWIECIE NIESIE ZE SOBĄ ŚWIATŁO? Światło od początków dziejów ludzkości było podstawowym źródłem informacji o otaczającym nas świecie. Jak powstaje światło? Jakimi źródłami światła dysponuje współczesna nauka? Jak odczytać informacje ukryte w fali świetlnej? Jak rozpoznać atomy, z których składają się przedmioty nas otaczające, jakie atomy wchodzą w skład gwiazd i materii międzygwiazdowej? Jakie związki chemiczne mogą one tworzyć? Na te i inne pytania postaramy się udzielić odpowiedzi w trakcie wykładu ilustrowanego przykładami z wielu dziedzin współczesnej nauki.
18 grudnia 2000 r.
FIZYKA I FOTOGRAFIA Praktycznie każdy umie i
lubi fotografować. Na wykładzie spróbuję opowiedzieć jak powstaje zdjęcie,
jak działa aparat fotograficzny i jaki to ma związek z fizyka.
Wykłady odbywają się w godzinach 17.00 - 18.30 w Audytorium Instytutu Fizyki PAN w Warszawie przy Al. Lotników 32/46. Poszczególne wykłady są niezależne od siebie. Kontynuowane są również akcje Zwiedzanie Instytutu Fizyki oraz Lekcje Pokazowe z Fizyki. Zarówno Zwiedzanie jak i Lekcje Pokazowe odbywają się w miarę możliwości organizacyjnych, wyłącznie na indywidualne zamówienia szkół, w grupach liczących 10 - 20 osób, kierowanych przez nauczyciela. Uczestnictwo w wykładach zorganizowanych grup prosimy uzgadniać z panią Urszulą Raczyńską (tel.: 8436861 lub 8437001 wew. 2911). Również z panią Raczyńską (u której znajduje się spis dostępnych lekcji pokazowych) prosimy uzgadniać terminy lekcji oraz zwiedzania. Ponieważ każda lekcja wymaga wcześniejszego umówienia się z prowadzącym, zamówienia sali i odpowiedniego ustalenia czasu pracy w laboratorium, dlatego należy zadzwonić na około dwa tygodnie przed planowanym terminem lekcji. Nauczyciel proszony jest także o dostarczenie listy uczniów dla każdej grupy uczniów biorącej udział w zwiedzaniu. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo zmian tematów bądź wykładowców, jednakże same terminy wykładów należy traktować jako stałe - z pewnością nie zdarzy się tak, by w podanym terminie wykład się nie odbył. Wstęp wolny. Do uczestnictwa w wykładach serdecznie zapraszamy zarówno uczniów zainteresowanych fizyką jak i ich nauczycieli.
|